• Over Ons
  • Diensten
  • Workshops
  • Home
  • Over Ons
  • Diensten
  • Workshops
  • Contact
Contact

Ondivera Nextscan Pro

Onderzoek naar de digitale veerkracht binnen jullie onderwijsinstelling

Beschrijving
Voor wie
Onze aanpak
Over Ondivera
Contact
Beschrijving

Het onderwijs verandert sneller dan ooit.

De rol van technologie, de behoeften van leerlingen en de verwachtingen vanuit de samenleving vragen om scholen die adaptief, veerkrachtig, inclusief en toekomstgericht zijn. Maar hoe weet je zeker of jouw onderwijsinstelling op de juiste koers zit? En hoe vind je de juiste balans tussen pedagogiek, didactiek, technologie, AI en veranderpotentie?

Alleen investeren in de digitale geletterdheid van medewerkers is niet genoeg.

Veranderbereidheid bepaalt in sterke mate de motivatie van leraren en docenten om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen én om digitaal of blended onderwijs daadwerkelijk succesvol in de praktijk te brengen. Digitale competenties en veranderbereidheid staan niet op zichzelf, maar zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Daarom hebben wij een set van complementaire vragenlijsten ontwikkeld, die samen een volledig en scherp beeld geven van de situatie rondom onderwijsinnovatie met ICT binnen jouw organisatie.

Het Ondivera Nextscan Pro Onderzoek biedt de inzichten die je nodig hebt om gericht te sturen op ontwikkeling en vernieuwing.

Met het onderzoek krijg je diepgaand inzicht in jullie onderwijsorganisatie, op basis van onze unieke, wetenschappelijk onderbouwde vragenlijsten en aanvullende interviews over:

  • AI-geletterdheid medewerkers
  • Analyse ICT en Informatiemanagement
  • Onderwijs- en ICT-vaardigheden medewerkers
  • Pedagogische en didactische vaardigheden medewerkers
  • Leiderschapsvaardigheden
  • Veranderbereidheid

Kies voor toekomstbestendig onderwijs met de juiste inzichten als fundament.

Wetenschappelijke onderbouwing vragenlijsten
Iedere vragenlijst is opgebouwd vanuit een theorie wat maakt dat ze sterk, geloofwaardig en goed interpreteerbaar zijn. Vanuit deze theorieën is er nauwkeurig bepaald wat er gemeten moet worden. Hieronder een  overzicht van diverse theorieën die gebruikt zijn bij het opstellen van de vragenlijsten:

  • Het Model "Drie belangrijke punten van AI-geletterdheid" (Long&Magerko, 2020). Deze vragenlijst meet de AI-geletterdheid van medewerkers op drie gebieden: begrip, inzicht en ethische complicaties.
  • Het TWO-model (Conclusion, 2023). Deze vragenlijst meet hoe ICT en IM in een organisatie functioneren op de gebieden: technologie, werkwijze, organisatie.
  • Het competentiemodel (iXperium, 2021). Deze vragenlijst meet het niveau van de de ICT-vaardigheden van docenten op drie gebieden: instrumentele vaardigheden, informatievaardigheden, mediavaardigheden.
  • Staatsblad (Nederlandse Overheid, 2017) Deze vragenlijst meet het niveau van pedagogische en didactische vaardigheden van docenten, waarbij verschillende sub-onderdelen van deze vaardigheden worden gemeten.
  • Mulyono (2018). Deze vragenlijst meet leiderschap vaardigheden op drie gebieden: conceptuele vaardigheden, omgaan met mensen, technische vaardigheden.
  • Het ADKAR-model en de theorie rondom sponsorship van Prosci (Hiatt, 2006). Deze vragenlijst meet in hoeverre de organisatie in staat is om te veranderen op vijf gebieden van het ADKAR-model: bewustwording, eigen wil (verlangen), training en opleiding, in staat zijn om de verandering toe te passen en het duurzaam borgen. Ook is hier een subonderdeel ''sponsorship’ aan toegevoegd omdat dit cruciaal is voor het succesvol doorvoeren van een verandering.

Het ontwikkelen van maatwerk vragenlijsten op basis van een eigen theoretische kader is mogelijk.

Voor wie

Voor wie?

Met dit onderzoek ondersteunen wij onderwijsinstellingen die technologie succesvol willen inzetten om hun onderwijs toekomstbestendig, inclusief en doelgericht te maken. Wij zijn gespecialiseerd in het Primair Onderwijs (PO), Voortgezet Onderwijs (VO), Middelbaar Beroepsonderwijs (MBO) en de  Samenwerkingsverbanden (SWV’s) in Nederland.

Herken jij dit?

  • De ambitie om digitaal of blended onderwijs te realiseren, maar een gebrek aan veranderbereidheid onder medewerkers.
  • Digitale geletterdheid wordt ontwikkeld, maar de integratie met didactische en pedagogische doelen blijft achter.
  • Technologieprojecten mislukten eerder omdat de onderwijskundige visie onvoldoende was verbonden met ICT-oplossingen.
  • Er is veel aandacht voor systemen en platforms, maar weinig voor de noodzakelijke gedrags- en cultuurverandering binnen het team.

Iedere onderwijsorganisatie is uniek en kent haar eigen uitdagingen en ambities. Daarom vraagt elk traject om maatwerk. Onze Ondivera-specialisten en onderzoekers begeleiden jullie bij de implementatie van technologie die écht bijdraagt aan jullie onderwijskundige doelen.

Onze aanpak

Aanpak onder begeleiding van een ervaren en gekwalificeerde onderzoeker


Mogelijke aanpak van het onderzoek:

  • Intakegesprek met stakeholders ten behoeve van het formuleren de onderzoeksvraag.
  • Selecteren van vragenlijsten op basis van de door onze specialisten opgestelde vragenlijsten. Toevoegen van maatwerkvraaglijsten is een optie. 
  • Samenstellen van persoonlijke feedbackpagina’s voor docenten  
  • Uitzetten en invullen van de vragenlijsten via de online omgeving door de betreffende doelgroepen 
  • Verwerken en analyseren van de ingevulde vragenlijsten  
  • Voeren van dialoogsessie(s) met docenten, ICT-coördinatoren en management 
  • Opstellen van een adviesrapport  
  • Bespreken van het rapport en het interpreteren van de gegevens 
  • Verwerken feedback in het adviesrapport  
  • Definitieve oplevering inclusief presentatie
  • Bespreken mogelijk vervolg  

Eventueel op een later moment kan een nieuwe scan worden uitgevoerd om de voortgang te bekijken. 

Over Ondivera

Een bewezen methode

De  Ondivera Methode combineert het beste van onderwijskunde, informatiekunde, organisatiekunde en veranderkunde op een unieke manier. Onze Ondivera Consultants brengen daarnaast meer dan 25 jaar praktische ervaring mee in het implementeren van online leeromgevingen. Dit zorgt niet alleen voor een soepele (technische) implementatie, maar ook voor een duurzame onderwijskundige integratie. 

De Ondivera Methode biedt een uniek 3-fasenmodel voor continue kwaliteitsverbetering van het primaire onderwijsproces (ontwerp, ontwikkeling en uitvoering). Met een wendbare, cyclische aanpak en in samenwerking met multidisciplinaire teams zorgen wij voor tastbare resultaten. 

Toolbox

Onze uitgebreide toolbox, met meer dan 100 bewezen tools, scans en strategieën, is gebaseerd op 25 jaar praktijkervaring en helpt onderwijs en ICT naadloos op elkaar af te stemmen. Voor toekomstbestendige onderwijsorganisaties is digitalisering essentieel. Daarom ondersteunen wij bij het strategisch inzetten van technologie om innovatie te stimuleren. 

Alignmentrollen

Daarnaast zetten we specifieke alignmentrollen in, zoals onderwijsontwerpers, onderwijs ontwikkelaars, business analisten en informatiemanagers, om te zorgen voor een continue kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Samen bouwen we aan toekomstbestendig onderwijs. 

Contact

Kom in contact en we bouwen samen aan toekomstbestendig onderwijs

Heb je vragen over wij jullie school kunnen ondersteunen bij jullie digitale transitie? We luisteren graag naar jouw uitdagingen en denken graag mee. 

Je kunt je gegevens achterlaten via ons contactformulier. Heb je liever persoonlijk contact? Je kunt ons ook bereiken op 06-23367400 of op info@ondivera.nl. Samen zetten we de volgende stap naar toekomstbestendig onderwijs.

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?

Neem vrijblijvend contact op

Ondivera slaat een brug tussen Onderwijs, ICT, Mens en Organisatie.

Organisatie

Home
Over Ons
Werken bij

Help

Veelgestelde vragen
Contact

Onze Initiatieven

Digitale School
De Internet School

Volg Ons

LinkedIn

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}
1
Powered by Joinchat
Kunnen wij u helpen?
Chat openen