Onze aanpak
De Ondivera Methode brengt onderwijs, ICT en organisatie op één lijn via drie samenhangende processen: ontwerpen, ontwikkelen en uitvoeren. We werken altijd samen met schoolteams en zetten in op eigenaarschap van de school, een wendbare werkwijze en bewezen resultaten.
In elke fase leveren we concrete output zoals analyses, functionele eisen, prototypes van leeromgevingen, adoptieplannen en meetbare succescriteria, zodat je voortdurend zicht hebt op de voortgang en impact.

Zo realiseren we inclusieve en eigentijdse digitale leeromgevingen

Waar wij bij helpen
Onderwijs ontwerpen
Wij vertalen jullie visie naar een praktisch en inclusief ontwerp door te focussen op analyse, afstemming en concrete producten. In de praktijk betekent dit dat we bestaande documenten en data beoordelen, gesprekken voeren met schoolleiding, docenten, leerlingen en ouders, en op basis daarvan leerlingpersona’s en leerdoelen opstellen. Vanuit die analyse formuleren we functionele en didactische eisen voor fysieke en digitale leeromgevingen en leveren we een helder ontwerpdocument met concrete aanbevelingen, acceptatiecriteria en een eerste implementatiekader dat richting geeft aan praktische volgende stappen.


Waar wij bij helpen
Onderwijs ontwikkelen
In de ontwikkelfase maken we het ontwerp uitvoerbaar: we realiseren werkende prototypes, kiezen en configureren Learning Management Systemen en digitale leermiddelen, en ondersteunen bij het inkopen of creëren van content. Daarnaast adviseren we bij inzet van AI‑mogelijkheden en integraties, en leveren we kant-en-klare sjablonen, rubrics en begeleidingsmaterialen voor docenten. De output is een gebruiksklare leeromgeving of pilotset die getest kan worden in de praktijk, met bijbehorend opleidings- en adoptiepakket.
Waar wij bij helpen
Onderwijs uitvoeren
Bij de implementatie zorgen we dat ontworpen en ontwikkelde onderdelen daadwerkelijk in de klas gebruikt worden op de korte en lange termijn. In de praktijk begeleiden we praktijkintroducties en pilots, verzorgen we gerichte trainingen en coaching on the job voor docenten en leidinggevenden, en zetten we meetmomenten en feedbackloops op om real-time te monitoren wat wel en niet werkt. Op basis van gebruiksdata en feedback passen we de leeromgeving en begeleiding cyclisch aan: updates in content, aanpassingen in workflows, bijsturing van adoptieactiviteiten en aanvulling van ondersteuning waar nodig. We leveren daarbij heldere evaluatierapporten en een adoptieplan met rollen, eigenaarschap en succesindicatoren zodat de veranderingen verankerd raken in de dagelijkse onderwijspraktijk.


Best practice voor Onderwijs & ICT-alignment
Uniek: Ontdek onze Toolbox
Om onderwijs en ICT écht op één lijn te brengen bieden we een beproefde toolbox met meer dan 100 tools, modellen en implementatiestrategieën, ontwikkeld op basis van 25 jaar praktijkervaring. De toolbox bevat praktische instrumenten zoals auditscans, adoptiechecklists, functionele eisen‑templates, rubrics voor digitale taken, ontwerpformats gebaseerd op Universal Design for Learning en voorbeeld-implementatieplannen. Alle middelen zijn direct toepasbaar in schoolomgevingen en helpen teams om sneller werkende en toegankelijke digitale leeromgevingen te realiseren.
Veranderen doen we samen
Veranderkundige Aanpak
Wij ondersteunen niet alleen de technische en didactische kant, maar ook de organisatieverandering die nodig is voor blijvende adoptie. Onze veranderkundige begeleiding richt zich op veranderbereidheid binnen teams, het vergroten van digitale vaardigheden en het ontwikkelen van leiderschap en eigenaarschap rondom blended onderwijs. We combineren coaching, teamworkshops en concrete interventies om gedrag, routines en cultuur te verankeren. Waar passend gebruiken we erkende methodieken zoals Prosci als raamwerk voor veranderingsmanagement, altijd met een mensgerichte en praktisch toepasbare insteek.

Bewezen resultaten
Bij eerdere projecten hebben we 90% van de onderwijsteams gemotiveerd gekregen om mee te doen aan de implementatie van een nieuwe digitale leeromgeving, terwijl dit normaal gesproken slechts 20% is. Onze aanpak zorgt voor echte adoptie en blijvende verandering. Met 25 jaar ervaring combineren we vakinhoudelijke kennis van onderwijskunde, informatiemanagement en verandermanagement om duurzame resultaten te bereiken.
Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?

Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen?
