Samenwerken met Ondivera voor online onderwijsversterking
‘Onze ambitie is dat studenten aan het roer staan van hun opleiding. We beloven hen wendbaar en aantrekkelijk onderwijs. Daar speelt de digitale leeromgeving een belangrijke rol in. De oplossingen van Deltion College zijn daarvoor ontoereikend en niet toekomstbestendig en daarom was het tijd voor iets nieuws. Maar hoe gaan we iets nieuws uitkiezen dat bij onze organisatie past? En hoe zorgen we dat een nieuwe digitale leeromgeving aansluit bij ons lopende programma voor de doorontwikkeling van onderwijs? Daarvoor zochten we externe expertise en zijn we bij Mark Timmermans van Ondivera uitgekomen. Hij heeft ons geholpen bij de verkenning en de selectie van een nieuw LMS als hart van onze digitale leeromgeving en helpt ons op dit moment bij de implementatie. We zijn heel blij met zijn ondersteuning.’
Navigeren in een complex krachtenveld
Het Deltion College is een grote instelling (1400 medewerkers en 17.000 studenten en 2.000 cursisten en vavo-leerlingen) met ruim 60 onderwijsteams. Teams waarvan de onderwijscontext onderling enorm kan verschillen wat leidt tot verschillende belangen en behoeftes. Ook speelt een rol dat teams gewend zijn redelijk autonoom te opereren. Dan is het best een uitdaging om draagvlak te krijgen voor een nieuw systeem en een centrale planning te hanteren. Mark begrijpt deze dynamiek niet alleen, hij heeft ook echt een onderwijshart. Hij is in dit krachtenveld als een vis in het water. Hij heeft ervaring vanuit meerdere scholen en het is fijn daarop te kunnen leunen.
Expertise in onderwijs en technologie
‘Er moet enorm veel afgestemd worden in dit project en je merkt dat Mark dat goed kan. Hij spreekt de taal van zowel het onderwijs als de ict-praktijk. Bij ons is niet iedereen even ict-vaardig en de ontwikkelingen gaan ook erg snel op dat vlak. Dan helpt het niet als er iemand met onderwijsmanagers aan tafel gaat, waarbij de Engelse termen je om de oren vliegen. Wat wel helpt is iemand die met een onderwijskundige bril naar ict kan kijken. Die mee kan praten over hoe we concreet onze onderwijsvisie naar de ict-praktijk vertalen. Niet iemand die vanachter zijn computer van alles bedenkt, maar iemand die het veld in gaat en breed meningen ophaalt. Vanuit zijn oprechte interesse en de waardering voor andere denkbeelden die helpend kunnen zijn. Dat zorgt voor vertrouwen.’
Ervaring en bezieling
‘Wat ik bewonder in Mark is zijn passie en gedrevenheid. Mark heeft het lef om te doen waar hij in gelooft. Hij werkt vanuit een duidelijke visie en doet er alles aan wat nodig is die te realiseren. Ook als hij daarvoor nieuwe wegen moet inslaan: een evenement organiseren of een boek schrijven. Zijn aanpak voelt nooit instrumenteel of als een afvinklijstje. Hij denkt door naar de impact voor studenten en heeft daarbij oog voor verschillende doelgroepen. Dat is ook echt belangrijk, het doel is immers niet een nieuw systeem invoeren maar goed onderwijs mogelijk maken. Die beweging vraagt continue aandacht en ontwikkeling en ervaren wij als een blijvende zoektocht. Mark biedt ons daarin houvast. Het project vraagt ook om sturing op teamleden en regie op de projectvoortgang en verantwoording. Daar vind ik hem minder sterk in en dat hebben wij in goed overleg ook bij een andere partij belegd. Ik kijk uit naar onze verdere samenwerking.’
Agnes Bouwknegt, programmadirecteur digitalisering Deltion College